Monday 19 March 2012

BUKU CERITA

Ya Allah ~~~~ I almost forgot nak bagitau korang sume .. Dah seminggu berlalu , lupa nak cerita. What i'm gonna tell you guyz is . Tadaaaa ~~~
Still remember tak blog yang lepas pasal Cik Siti Wan Kembang. Ni la hasil kerja aku .. Alhamdulillah , akhirnya . Tak lawa mana pun , orang lain hantar kedai , aku sorang buat pakai tangan . Baru la ada feel dude . Ok , aku nak tunjuk sikit isi kandungan kat dalam dia ..
Here the story ....  
Di Negeri Kelantan, ada seorang raja yang bernama Sultan Ahmad. Pemaisurinya pula bergelar Raja Perempuan Banun. Walaupun telah lama berkahwin tetapi belum mendapat anak.
Sultan susah hati. Baginda khuatir berlaku perebutan takhta selepas kemangkatannya. Berkat doa kepada Allah, akhirnya sultan telah dikurniakan seorang puteri. Puteri itu diberi nama Cik Siti Wan Kembang.
Cik Siti Wan Kembang telah diberkan ajaran agama dan ilmu persilatan. Baginda sangat adil dan disayangi oleh rakyat jelata.
Apabila Sultan Ahmad mangkat Raja Hussin Johor mangkat, barulah takhtanya diganti oleh Cik Siti Wan Kembang.
Cik Siti Wan Kembang terkenal dengan kejelitaannya. Baginda diminati oleh anak-anak raja dari Kelantan. Beberapa nama dicadangkan untuk menjadi suaminya tetapi tidak dipersetujuinya.

Dia mahu memindahkan ibu negeri dari kota lama dipinggir sungai Kelatan ke Gunung Cinta Wangsa. Panglimanya telah diarahkan untuk menyebarkan itu diseluruh Kelantan.
Ketika sampai di Tumpat, rombongan itu diserang oleh orang Siam. Untuk menyelamatkan Kelantan daripada serangan Siam, Tengku Ahmad telah menangkap dan berjanji akan dengan orang Siam untuk membawa pengikut Cik Siti Wan Kembang suapaya dihukum.
Di istana Cik Siti Wan Kembang perlawanana silat diadakan antara Tengku Ahmad Dengan Datuk Panglima.
Tengku Ahmad dan Cik Siti Wan Kembang jatuh cinta. Akhirnya kedua-dua mereka ditunangkan.
Menjelang hari perkahwinan Cik Siti Wan Kembang diserang oleh Tengku Hamid dari selatan Siam. Tengku Ahmad kembali ke Salor untuk mempertahankan kawasan Ayahandanya.
Ini menyebabkan Tengku Hamid ingin membalas dendam terhadap Tengku Ahmad. Tengku Ahmad telah mangkat kerana termakan racun yang diberi oleh Tengku Hamid. Ini menimbulkan kemarahan Datuk Panglima lalu mengepung Tengku Hamid dan membunuhnya.

Berita kemamgkatan Tengku Ahmad amat menyedihkan Cik Siti Wan Kembang. Sebelum Tengku Ahmad menghembuskan nafas terakhirnya, telah mewasiatkan seekor kijang kepada Cik Siti Wan Kembang. Kijang itulah yang kemudiannya dikatakan menjadi lambang negeri Kelantan sehingga sekarang .

 Oke2, this story aku copy paste je dari lecturer yang aku bagi .. Kalau aku buat cerita confirm ade benda yang lawak aku nak cerita kat situ , hahahaha .. Yeah, i know that is not funny for u guys .. (malu dah).
Oraite, tak lah secantik yang aku harap kan , kalau korang perasan la illustrtaion aku ni , korang boleh perasaan apa yang aku buat mase tu . Easy to describe , seriously .. Semakin lama , semakin boring .. I hope u guys tolonglah perasan habis la ngan bende ni. (kenapa desperate sgt?)
hahahaha .. ok, enough .. 

sampai sini je la aku nak cerita . thankx for read .. ^.^

No comments:

Post a Comment